Wspomniane wyżej cele realizowane są poprzez przygotowanie dwuczęściowej prezentacji multimedialnej. Jej część pierwsza realizuje pierwszy i częściowo drugi z w/w celów. Część druga realizuje cel trzeci i częściowo drugi.
Pierwsza część prezentacji spełnia najważniejsze funkcje informacyjne,
szczególnie w zakresie takich zagadnień jak: historia instytutu, jego struktura
organizacyjna, skład osobowy, plany badawcze i dydaktyczne, spisy publikacji,
aktualny program studiów, warunki rekrutacji etc; pełnić też winna funkcję
komunikacyjną w tym znaczeniu, w jakim pełnić ją może właściwie przygotowana
struktura hipertekstowa (możliwość korespondencji elektronicznej). Zakłada
się, iż wszystkie w/w informacje udostępnione zostaną - poprzez ich "publikację"
- w globalnej sieci komputerowej
- w Internecie. Część
druga omawianej prezentacji jest uporządkowanym zbiorem wiedzy na temat
hipertekstu i jego filozofii. Są tu także przedstawione wszystkie najważniejsze
pojęcia dotyczące komunikacji multimedialnej. Będąc - podobnie jak część
pierwsza - strukturą hipertekstową, pozwala na wyjątkowo sprawne przyswajanie
wiedzy z interesującej nas dziedziny pozwalając dodatkowo sprawdzić przydatność
formuły hipertekstu w prezentowaniu zagadnień kulturoznawczych.
Praca, jak już wspominano, jest dokumentem hipertekstowym; jako taki istnieje
on jedynie w formie cyfrowej. Jego zawartość może zostać przejrzana wyłącznie
przy pomocy komputera z zainstalowaną przeglądarką internetową. Część pierwsza
pracy - nazwijmy ją praktyczną - czyli tzw. strona domowa (w terminologii
ang. home page) Instytutu Kulturoznawstwa UAM ulokowana będzie na
dysku twardym jednego z serwerów uniwersyteckich i dostępna w Internecie
pod adresem sieciowym: http://main.amu.edu.pl/~instkult/. Całość, a więc
zadanie praktyczne oraz część druga (nazwijmy ją teoretyczno-informacyjną)
zarejestrowane są na dysku optycznym. Rozwiązanie to pozwala spełnić podstawowe
wymogi formalne dotyczące archiwizowania prac magisterskich.
Home Page Instytutu Kulturoznawstwa
UAM stanowi kompendium wiedzy na temat tegoż instytutu. Prezentowane informacje
dotyczą zagadnień najbardziej istotnych z punktu widzenia zainteresowanych
osób użytkowników Internetu. Starałam się, aby były one zwięzłe
i krótkie oraz łatwe do odnalezienia. Część praktyczna pracy ma więc typową
strukturę rozgałęziającego się drzewa. Punktem wyjścia jest strona główna
zawierająca logo Instytutu Kulturoznawstwa (zaprojektowane przeze mnie),
adres i telefon instytutu oraz kilka kategorii ogólnych (historia instytutu,
nazwy poszczególnych zakładów etc.). Wybór dokonany w tym miejscu przenosi
użytkownika do spraw bardziej szczegółowych (np. umożliwia uzyskanie kompletnej
informacji dotyczącej składu osobowego konkretnego zakładu). Kolejny krok
(opcja) prowadzi do dalszych szczegółów (np. do listy publikacji naukowych
wybranego pracownika instytutu). I tak dalej. W każdym momencie można przerwać
śledzenie szczegółów i przenieść się na początek dokumentu lub w dowolne
inne jego miejsce. W celu ułatwienia nawigacji czyli przemieszczania się
między informacjami, po lewej stronie dokumentu umieściłam tzw. pasek nawigacyjny
pozwalający odwołać się do kategorii ogólnych (jak np. Zakład Etyki Gospodarczej
czy rekrutacja), który pozostaje niezmienny niezależnie od wyświetlanych
informacji.
Część teoretyczno-informacyjna
pracy zawiera wszelkie podstawowe informacje dotyczące hipertekstu oraz
wykorzystywania jego formuły w komunikacji multimedialnej (w tym w sieciach
komputerowych). Część ta stanowi zbiór dość luźno połączonych ze sobą treściowo
zagadnień, głównie z dziedziny informatyki i nauk humanistycznych. Wszystkie
informacje jednak, nawet tak pozornie od siebie odległe jak filozofia Wolfganga
Welscha i język HTML, oscylują wokół problemu centralnego, który
stanowi hipertekst. Miejscem, w którym idea hipertekstu realizuje się najpełniej
jest Internet, gdzie struktury hipertekstowe wykorzystywane są przez technologię
WWW
i nazywane tak przez użytkowników - strony WWW. Dlatego też pojęcia:
"hipertekst" , "dokument hipertekstowy", "struktura hipertekstowa", "strona
WWW",
"witryna internetowa", "home page" stosowane są przeze mnie wymiennie
i oznaczać mogą zarówno konkretne internetowe witryny jak np. Home Page
Instytutu Kulturoznawstwa UAM, jak i dokumenty hipertekstowe w sieci nie
opublikowane (jak np. część teoretyczna tej pracy czy programy komputerowe
lub prezentacje wykorzystujące hipertekst). Teoretyczno-informacyjna część
pracy, w odróżnieniu od zadania praktycznego, swą strukturą przypomina
bardziej pajęczynę niż drzewo. Punktem wyjściowym jest tutaj ogólna
charakterystyka hipertekstu. Niektóre ze słów użytych do opisu pełnią funkcję
tzw. hiperłączy czyli odnośników do innych informacji. Każde zagadnienie
zawiera hiperłącza, a zarazem do niego samego odwołują się inne hiperłącza.
Nie ma więc mowy w tym przypadku o jednej, ściśle określonej drodze dostępu
do konkretnej informacji. Możliwości jest wiele, ale niosą one za sobą
ryzyko zagubienia się w dużej ilości danych i utratę kontroli nad ich przepływem.
Zasadniczo jednak forma pajęczyny lepiej niż drzewo oddaje istotę hipertekstu
jako struktury globalnej, dlatego też znalazła tutaj zastosowanie.
Dokumenty hipertekstowe posługują się, prócz słowa, obrazem jako środkiem
wyrazu. Elementy graficzne stanowią integralną część zarówno zadania praktycznego,
jak i teoretyczno-informacyjnego tej pracy i spełniają różnorakie funkcje.
W przypadku obu części grafika pełni głównie funkcję estetyczną. Ma za
zadanie przede wszystkim zdobić i uatrakcyjniać pracę. Zastosowanie grafiki
pozwala ponadto uporządkować strukturę hipertekstową i nadać jej wewnętrzną
spójność. Obie części pracy różnią się od siebie i jest to widoczne, głównie
dzięki odmiennym, specyficznym dla każdej części elementom graficznym.
Dzięki temu zawsze możliwe jest określenie, która część pracy jest aktualnie
prezentowana. Funkcję porządkującą, głównie w części praktycznej pracy
spełniają kolory. Każdej z kategorii ogólnych przyporządkowany został określony
kolor (przykładowo Zakład Kultury Współczesnej operuje kolorem zielonym).
Ten sam kolor zastosowany został we wszystkich zagadnieniach szczegółowych
dotyczących danej kategorii ogólnej (np. nazwiska pracowników Zakładu Kultury
Współczesnej są zielone). Pozwala to zachować orientację w ramach witryny
instytutu.
Prócz funkcji estetycznej
i porządkującej, elementy graficzne zastosowane w pracy, głównie w części
teoretyczno-informacyjnej pełnią także rolę ilustracyjną. Zadaniem zaprojektowanej
przeze mnie grafiki jest obrazowanie poruszanego problemu.
Praca jest dokumentem hipertekstowym, czyli strukturą nielinearną i jako
taka nie posiada numeracji stron i spisu treści. Kolejność przeglądania
zależna jest od indywidualnego wyboru użytkownika. Jednakże w związku ze
zbyt małym jeszcze doświadczeniem czytelników w zakresie obcowania ze strukturami
nielinearnymi, zdecydowałam się wprowadzić alfabetyczny indeks (osobny
dla części teoretycznej i praktycznej pracy) wszystkich zagadnień i informacji
składających się na całość pracy. Pozwala on w dowolnym momencie na skontrolowanie
ilości już obejrzanych dokumentów oraz daje możliwość bezpośredniego dostępu
do pozostałych informacji. Indeks skonstruowany został wyłącznie dla czytelników
pracy, toteż dostęp do niego możliwy jest jedynie podczas korzystania z
pracy zarejestrowanej na dysku optycznym. Home Page Instytutu Kulturoznawstwa
UAM znajdująca się w Internecie nie posiada połączenia z indeksem.
Jak już wspomniałam,
kolejność przeglądania poszczególnych stron struktury hipertekstowej jest
dowolna, zależna od indywidualnego wyboru użytkownika. Hiperłącza znajdujące
się poniżej prowadzą do strony głównej Instytutu Kulturoznawstwa UAM
(część praktyczna pracy), do ogólnej charakterystyki zjawiska hipertekstu
(część teoretyczno-informacyjna pracy) oraz do indeksu wszystkich stron.
oraz wszystkim tym, którzy we mnie wierzyli.