Termin
hipermedia (ang. hypermedia) pojawił się w latach siedemdziesiątych
razem z terminem
multimedia. Przedrostek
hiper-
oznacza poza- lub wielowymiarowość. W kontekście systemu komputerowego
hipermedialność pojmowana jest jako wyjście
poza dwuwymiarowość strony tekstowej przez dodanie jej trzeciego wymiaru
- głębokości. Hipermedia pozwalają użytkownikowi
poruszać się nie tylko w sposób liniowy - do przodu i do tyłu, ale także
w bok - nieliniowo. Przykładem mogą tu być hiperłącza na stronach
internetowych, które odsyłają do tekstów znajdujących się jakby
pod powierzchnią dokumentu wyjściwego, tworzących
głębszą jego warstwę. One jednocześnie stanowią osłonę dla danych znajdujących
się jeszcze "głębiej". Hipermedialność jest wyjściem poza linearne
struktury umysłu ukształtowane przez kulturę druku. Poruszanie
się w przestrzeni hipermedialnej jest łatwiejsze niż obcowanie z obszarem
dwuwymiarowym, na przykład książką, jest to bowiem doświadczenie kompletne
wykorzystujące naturalne właściwości ludzkiego umysłu, więc świadomość
istnienia równocześnie w trzech wymiarach.