Informacja
jest bezużyteczna, jeśli nie może być przekazywana, magazynowana, wydobywana
i przetwarzana. Informacja spełnia swoje funkcje tylko wtedy, gdy jest
dostępna: temu komu jest potrzebna, tam, gdzie jest potrzebna, w celu,
dla którego została stworzona. Warunkiem sprawnego funkcjonowania informacji
jest komunikacja. Komunikacja to według S. Juszczykaproces
wymiany wiadomości (informacji) między uczestniczącymi stronami. Stronami
uczestniczącymi w procesie komunikacji są ludzie, mogą być nimi także człowiek
i komputer. Do zaistnienia aktu komunikacyjnego niezbędni są: nadawca i
odbiorca, kod znany im obojgu, kanał komunikacji, kontekst oraz sam komunikat.
Od dawna w torze komunikacji
między nadawcą i odbiorcą wykorzystywane były różne urządzenia pośredniczące
w wymianie komunikatów np. listy, telegramy, telefon, później środki
masowego przekazu. W ostatnich latach rolę urządzeń pośredniczących
między ludźmi w procesie komunikacji zaczęły spełniać komputery, sieci
komputerowe oraz sieć globalna. Pojawiła się prócz tego możliwość, pisze
Juszczyk
- generowania komunikatów przez komputer za pośrednictwem programów komputerowych.
W związku z możliwością reagowania przez komputer na działania człowieka
oraz samodzielnego generowania przez niego komunikatów przyjął on rolę
nadawcy w procesie komunikacji. Stał się przez to substytutem osoby, co
w konsekwencji prowadzić może do zaniku więzi społecznych, bowiem interaktywność
mediów nie oznacza interakcji społecznej.
R. W. Kluszczyński
wyróżnia dwa modele komunikacji - transmisję oraz interakcję.
Model transmisji
przedstawia komunikowanie jako jednokierunkową transmisję, jako proces,
w ramach którego nadawca oddziałuje na odbiorcę. Komunikacja ta ma strukturę
monologu. Opiera się na serii pytań sformułowanych przez Lasswella: kto
mówi? - co? - w jakim kanale? - do kogo? - z jakim skutkiem? Komunikacja
jako transmisja charakterystyczna jest dla mediów masowych takich jak radio,
telewizja, kino.
Interakcja
występuje w komunikacji interpersonalnej, model ten wykorzystywany jest
także podczas komunikacji człowieka z komputerem. Komunikowanie się jest
negocjacją oraz wymianą poglądów, prowadzi do ustanowienia znaczenia lub
uzgodnienia interpretacji między stronami. Ma strukturę dialogiczną oraz
tworzy relacje zwrotne między podmiotami.
Podstawowym modelem komunikacji
w Internecie jest technologia klient-serwer.
Serwer
- jest to komputer podłączony do Internetu,
wykonujący program obsługujący nadchodzące żądania przesłania określonych
zasobów. Zazwyczaj jest to maszyna o dużej mocy obliczeniowej i wielkiej
przestrzeni magazynowej dla danych (dyski twarde, urządzenia taśmowe).
Dane te serwowane są na żądania zgłaszane przez sieć.
Klient
to komputer, którym posługuje się zwykły użytkownik
Internetu. Klient nie posiada bezpośredniego dostepu do danych przechowywanych
na serwerze, a jedynie generuje żądania realizacji odpowiednich procesów
przez serwer. Strony WWW magazynowane
są na serwerach, odczytywane i oglądane natomiast za pomocą komputerów-klientów.
Zwrotu w tym podstawowym
modelu komunikacji dokonują aplety Javy
oraz mapowanie obrazków po stronie klienta.
Są one obsługiwane bezpośrednio
przez przeglądarkę użytkownika,
nie zaś przez serwer. Wraz z nimi technologia sieciowa przesuwa się w stronę
użytkownika przekazując część zadań z serwera do komputera-klienta.