"W wyniku rewolucji informacyjno-informatycznej
i tworzenia się społeczeństwa postindustrialnego obserwujemy przejście
od produkcji towarowej do wytwarzania i przetwarzania informacji" - twierdzi
S.
Juszczyk.
Ta lapidarna wypowiedź
zawiera ważny pogląd, iż rozwój cywilizacji globalnej osiągnął fazę, w
której pewne społeczeństwa zrezygnowały z jednej produkcji towarowej na
rzecz innej (wersja skrajna), lub zmieniły zasadniczo charakterystyczne
dla industrialnego etapu rozwoju proporcje w tej samej sprawie (wersja
umiarkowana - najczęściej występująca). Przykładem cywilizacji bezsprzecznie
wyróżnionej w tym procesie jest cywilizacja północnoamerykańska, a towar,
którego wytwarzaniem i dystrybucją się zajmuje, to technologia informatyczna
(komputerowa, cyfrowa), w niej zaś informacja i jej przetwarzanie.
Banałem jest dzisiaj stwierdzenie,
że informacja pozostaje kluczem do sukcesu. Gospodarka, finanse, sprawowanie
władzy wymagały, wymagają i wymagać będą rozmaitej i dobrze przygotowanej
informacji. Coraz szybsze tempo dzisiejszego życia, coraz szybszy rozwój
cywilizacyjny sprawiają, iż informacja staje się coraz bardziej niezbędna,
coraz bardziej wszechobecna i wszechpotężna. Rozwój środków
masowego przekazu doprowadził do umasowienia i upowszechnienia
informacji oraz do drastycznego zwiększenia jej ilości, wręcz natłoku informacyjnego.
Media codziennie bombardują nas setkami powtarzanych
ciągle informacji, konsekwencją czego jest przesyt informacyjny i niechęć
do informacji w ogóle, a także odebranie im waloru realności.
Dobrą ilustracją reakcji
społecznej na szkicowany wyżej stan rzeczy jest rosnąca popularność
Internetu.
Daje on możliwość wyboru z ogromu informacji tylko tych potrzebnych zainteresowanemu
oraz pozwala na samodzielne generowanie i przetwarzanie informacji. Internet
stanowi ponadto doskonałe informacyjne archiwum. Miliony komputerów na
całym świecie przechowują i wciąż generują nowe dane oraz udostępniają
je wszystkim bez względu na czas i miejsce, w którym się znajdują. Poza
tym Internet, w odróżnieniu od innych środków masowego przekazu, nie tylko
umożliwia
transmisję danych, ale pozwala
także na interakcję, wymianę poglądów i dialog odbiorców z nadawcami informacji.
Podstawowym nośnikiem
informacji internetowej jest hipertekst.
Wykorzystanie obrazu i hiperpołączeń
czyni informacje bardziej przejrzystymi, bardziej atrakcyjnymi i
zrozumiałymi, zwiększając przez to skuteczność ich oddziaływania. Hipertekst
ponadto, dzięki swej nielinearnej strukturze
ułatwia poszukiwanie informacji, selekcjonowanie
i zarządzanie nimi.