Jedną z charakterystycznych,
istotnych cech hipertekstu
jest jego otwartość i potencjalna nieskończoność. Hipertekst istnieje
bowiem poza realną przestrzenią, a jednocześnie konstruuje swoją własną
specyficzną przestrzeń. Fizycznie dokumenty hipertekstowe istnieją w postaci
plików zapisanych na twardych dyskach wielu komputerów znajdujących się
w konkretnych miejscach świata. W świadomości
odbiorcy
istnieją jednak one jedynie
tu i teraz
- w momencie wyświetlania na ekranie monitora. Hipertekst prowadzi więc
jakby podwójne życie przestrzenne - dokumenty mają swoje stałe "miejsce
pobytu", a zarazem przenoszą się ciągle z ekranu na ekran. Poza tym każda
hipertekstowa strona ma możliwość zaistnienia w wielu miejscach jednocześnie;
nieskończona ilość użytkowników jest w stanie w tej samej chwili połączyć
się z jednym, konkretnym dokumentem. Do tego dochodzi jeszcze poczucie
istnienia cyberprzestrzeni. Cyberprzestrzeń
stanowią wszystkie istniejące dokumenty hipertekstowe, które w świadomości
użytkownika znajdować się muszą w jakiejś odległości od siebie. Hiperłącza
zaś tworzą wrażenie istnienia trzeciego
wymiaru - głębi. Przestrzeń hipertekstu nie jest więc przestrzenią
czysto fizyczną, ograniczoną jakimiś strukturami.
Poza tym przestrzeń ta
ciągle rozrasta się i kurczy. Każdego dnia, na całym świecie powstają nowe
strony, które dołączane są do już istniejących. Wiele stron jest na bieżąco
aktualizowanych, udoskonalanych, niekiedy całkowicie zmienianych. Każda
szanująca się instytucja posiada własną home
page, a każdy ambitny internauta pragnie zaistnieć w
cyberprzestrzeni. Coraz częściej w mediach,
reklamach i na produktach pojawiają się adresy
internetowe instytucji i firm. W sieci znaleźć można wiele potrzebnych
informacji, coraz częściej trafić
jednak można na "śmieci" - zupełnie bezużyteczne, niedokończone strony
zawierające informacje, których wiarygodności nie można sprawdzić. Często
pod podanym adresem nie istnieje żadna strona lub została ona przeniesiona
na inny serwer.
Hipertekst nie posiada
żadnych ograniczeń czasowych, a jednocześnie tworzy swoją własną
strukturę czasową. Hipertekst zawiera twórczość wielu ludzi, w tym pokoleń
już nie żyjących. Do postaci hipertekstowej przeniesionych zostało już
wiele arcydzieł literatury, traktatów naukowych oraz tekstów informacyjnych
stworzonych jakiś czas temu. Ich liczba stale się powiększa. Dla hipertekstu
rodzą się one w momencie zapisu ich w formacie HTML,
nie odgrywa roli faktyczny czas ich powstania. Poza czasem linearnym -
czasem dołączania dokumentów do struktury hipertekstowej, hipertekst tworzy
także czas cykliczny. Częste modyfikacje stron internetowych wymuszają
konieczność nieustannych powrotów do tych samych stron. Część użytkowników
w zasadzie porusza się ciągle po swoich ulubionych stronach, a codzienne
sprawdzanie internetowych serwisów informacyjnych staje się niemal rytuałem
poranka.