Uwagi wstępne:
Przedmiot zapisany jest w aktualnym programie studiów jako 'obligatoryjny'. Wykład zrealizowany zostanie w eksperymentalnym trybie "zajęć w Sieci", czyli - mówiąc najprościej - "przez Internet", z wykorzystaniem specjalnego, zdalnie dostępnego serwisu sieciowego nazywanego platformą e-learningową; szczegółów dowiedzą sie Państwo podczas zajęć organizacyjnych (pierwsze spotkanie wedle zapisów planu zajęć). Zatem, w sali zajęciowej spotykamy się dwukrotnie: (1) podczas zajęć organizacyjnych, (2) przy okazji wpisywania ocen do indeksów; wykładów, jak powiedziano, wysłuchają Państwo przez Internet [
Tu znajdują się wskazówki dotyczące tej kwestii]. Przy wpisywaniu ocen, tak jak w latach poprzednich, studenci poproszeni zostaną o wypełnienie kwestionariusza badawczego przygotowanego przez ankieterów Instytutu Socjologii UAM.
Przypominam, że Administrator Studenckiego Serwisu Pocztowego UAM założył wszystkim studentom bezpieczne konta poczty elektronicznej dostępne poprzez tzw. przeglądarkę internetową (np. FireFox, Internet Explorer, Opera). Należy
koniecznie (tryb OBOWIĄZKOWY) uzyskać dostęp do wzmiankowanych kont i szybko
przyswoić zasady funkcjonowania serwisu, bowiem służyć on będzie do przesyłania
Państwu wszystkich istotnych dla dydaktyki danych (komunikatów)
: to będzie nasz główny kanał
komunikacyjny. Przy jego pomocy przesyłać będę wszelkie informacje dotyczące przebiegu zajęć,
zaliczeń, terminów spotkań w moim biurze, etc., etc. KRÓTKO: we wszelkich sprawach
dotyczących zajęć komunikujemy się ze sobą wyłącznie w trybie elektronicznym, za
pośrednictwem Studenckiego Serwisu Pocztowego UAM. To jest bardzo
ważny element eksperymentalnego projektu e-dydaktyki, nad którym od siedmiu lat
intensywnie pracujemy.
Przy okazji: elementem naszego systemu komunikacyjnego będzie moja własna
Tablica Ogłoszeń, a kolejnym ułatwieniem, w każdym razie taka była moja intencja, jest przekształcnie serwisu obsługującego mój zwykły dyżur w Sieci w całodobowy dyżur w Sieci. Dostęp do serwera pod adresem [
całodobowy dyżur] - logowanie na kanale '#dyzur' z dowolnym pseudonimem (
nickname); proponuję stosować swój PESEL lub adres poczty elektronicznej.
Wstęp:
Celem przedmiotowych zajęć [ŚŁI_WZ] jest zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi kwestiami
dotyczącymi funkcjonowania globalnej infrastruktury teleinformatycznej (jej budowa
i "porządek informacyjny"), niektórymi społeczno-kulturowymi skutkami
niekontrolowanego rozwoju technologii cyfrowych w kontekście aktualnej
i przyszłej obecności człowieka w 'przestrzeni teleinformatycznej'
oraz szeregiem praktycznych zagadnień z obszaru komunikacji multimedialnej.
Wykład dostarcza wiedzę: (a) pozwalającą zrozumieć budowę, sposób
zorganizowania i funkcjonowania
globalnej sieci komputerowej; (b) zawierającą
analizę niektórych skutków cyfryzacji wszelkich dziedzin życia (w tym. elementarium
tzw. etyki informatycznej); (c) będącą wprowadzeniem w wybrane obszary komunikacji multimedialnej.
Wykład
(semestr letni 2010-2011)
Część pierwsza:
Wprowadzenie (e-edukacja, cyfryzacja produkcji wydawniczej, inne). Elementarium sieciowe (1): podstawowe pojęcia i definicje.
Elementarium sieciowe (2): usługi sieciowe (poczta elektroniczna, WWW, IRC,
listy i grupy dyskusyjne, telnet, FTP). Elementarium sieciowe (3) - opcja: oprogramowanie
klienckie dla usług sieciowych. Struktura informacyjna Internetu.
Część druga:
Cywilizacja cyfrowa: nadzieje i zagrożenia. Nowy totalitaryzm.
Paradoksy cyfryzacji i upadku kultury analogowej. Wybrane zagadnienia z pola
etyki informatycznej (etyka informatyczna - etyka globalna). Nowy ład informacyjny a Akademia.
Podstawowe informacje o zaliczeniu
Wykład kończy kolokwium zaliczeniowe w formie testu, który rozwiążą Państwo przez Internet w serwisie platformy e-learningowej MOODLE;
ocena wpisywana jest do indeksu [
Terminarz wpisów (w opracowaniu)].
UWAGA!!! Pod adresem internetowym:
http://mumelab01.amu.edu.pl/ (łącze: Dydaktyka elektroniczna PKM WNS UAM [
Kulturoznawstwo (SS)]) znaleźć można kompletną informację dotyczącą zajęć oraz liczne materiały pomocnicze.
Wybrana literatura (bazowa):
Bard Alexander, Soederqvist Jan, Netokracja, WAiP, Warszawa 2006.
Bober Wojciech, Jerzy, Powinność w świecie cyfrowym. Etyka komputerowa w świetle filozofii moralnej. WAiP, Warszawa 2008.
Całka Leszek, Kuchta Piotr, Poczta elektroniczna, Wyd. Helion, 1999.
Całka Leszek, Poczta elektroniczna. Ćwiczenia praktyczne, Wyd. Helion, 2003
Castells Manuel, Galaktyka Internetu, REBIS 2003.
Duch Włodzisław, Fascynujący Świat Komputerów oraz Fascynujący Świat Programów Komputerowych, Wyd. NAKOM 1997 (dostępna jest wersja sieciowa http://www.fizyka.umk.pl/~duch/books-fsk/adr-fsk00.html).
Dyson Esther, Relase 2.0. Przepis na życie w epoce cyfrowej, Warszawa 1999.
Eagleton, Terry, After Theory, Penguin, 2004.
Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2006.
Hofmolk, Justyna, Internet jako nowe dobro wspólne. WAiP, Warszawa 2008.
Keen, Andrew, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, WAiP, 2007.
Kennedy August, J., Internet, Pascal 2000.
Kocikowski A. i inni (red.), Wprowadzenie do etyki informatycznej, Poznań 2001 (wersja sieciowa).
Levinson, Paul, Miękkie ostrze, Warszawa 2006.
MacIntyre Alasdair, Krótka historia etyki, PWN 2000.
Marciszewski Witold, Tajniki Internetu, Warszawa 1995.
Pfaffenberger Bryan, Słownik terminów komputerowych, Warszawa 2001.
Piątkowski Piotr, Party Line 'IRC'., Pogawędki przez Internet, Warszawa 1996.
Skorupski, Andrzej, Podstawy budowy i działania komputerów. WKŁ 1996.
Wallace Patricia, Psychologia Internetu, REBIS 2001.
Encyklopedia sieciowa Wikipedia.
http://pl.wikipedia.org/
KONIECZNIE materiały z
witryny dydaktycznej opisane jako 'Do przeczytania'.
UWAGA! Do każdego z wykładów - patrz prezentacje skojarzone z kolejnymi wykładami - dołączana jest lista literatury, której pozycje nie
są ujęte w powyższym wykazie.